Nie jesteś pewien, jaką montażowicę do opon wybrać do wulkanizacji? Czy warto zapłacić trochę więcej za automat? Mamy przewodnik, który pomoże Ci podjąć decyzję!

Dobrze dobrana montażownica do opon to niezbędny element wyposażenia każdego warsztatu samochodowego. Lub serwisu samochodowego, który oferuje wymianę opon. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, czy automatyczna zmieniarka opon jest warta inwestycji.

Jaka jest różnica między półautomatycznymi a automatycznymi zmieniarkami opon? Czy warto zapłacić więcej za automatyczną montazownicę do opon?

Automat czy półautomat?

Ten temat był już wielokrotnie omawiany. Uważam jednak, że ważne jest przypomnienie różnic między montażownicami z napędem silnikowym. Dla przypomnienia, różnica polega na możliwości sterowania ramieniem:

  • Typ "półautomatyczny" posiada ramię, które jest ręcznie odchylane na jedną stronę.
  • Typ "automatyczny" posiada pneumatyczne ramię, które odchyla się automatycznie do tyłu, sterowane pedałem.

Co to właściwie oznacza dla Ciebie jako użytkownika? Automaty są znacznie łatwiejsze w obsłudze. Okucia automatyczne są szybsze, ponieważ większość operacji może być wykonywana automatycznie.

Półautomatyczne montażownice opon to świetna opcja dla osób, które traktują wymianę opon jako dodatkowe źródło dochodu. Oznacza to, że półautomatyczna zmieniarka opon może być używana wszędzie tam, gdzie nie ma zbyt wiele pracy związanej z konserwacją lub serwisowaniem opon samochodowych.

Przykłady? Możesz mieć warsztat samochodowy, a wymiana opon to dodatkowa praca, którą wykonujesz od czasu do czasu. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem może być półautomatyczna zmieniarka opon. Jeśli zajmujesz się wulkanizacją jako zawodem, rozważ "automat".

Ponieważ pod Twoją bramą zawsze stoi kolejka samochodów czekających na wymianę opon, automatyczna zmieniarka znacznie ułatwi Ci pracę.

Rozmiar obsługiwanych kół przez montazownice

Przed zakupem sprawdź, jaki rozmiar opon może obsłużyć Twoja montażownica do opon. Będzie to miało wpływ na Twój komfort jazdy. Warto zwrócić uwagę na dwa ważne parametry:

  • Montaż felg od wewnątrz
  • Montaż felg od zewnątrz

Jak rozumieć te parametry? Ten parametr jest szczególnie ważny w przypadku felg stalowych. Natomiast w przypadku felg ze stopów należy zwrócić uwagę na mocowanie od zewnątrz.

Ta montażownica do opon może obsługiwać następujące opony, zgodnie ze specyfikacją:

  • Wnętrze mocowania obręczy - 12"-24".
  • Mocowanie felgi od zewnątrz - 10-21".

Oznacza to, że te zmieniarki kół są w stanie bez problemu obsłużyć te rozmiary felg.

  • aluminium - 10"-20"
  • stal - 10-23"

zmiana kół w warsztacie samochodowym

Obsługa opon run-flat

Czy bez odpowiedniej przystawki można jeździć na oponach RUNFLAT? Tak, jest to możliwe. Warto, ponieważ ta przystawka ułatwia stosowanie opon RUNFLAT. Nie tylko ułatwia, ale również chroni delikatne felgi aluminiowe przed zarysowaniem. Sprawdź montażownicę do opon w sklepie internetowym.

Nie da się zdjąć tak dużej opony bez przystawki RUNFLAT. Na pewno. Pamiętaj o tym. Opony RUNFLAT są zaprojektowane tak, aby mocno przylegały do felgi nawet wtedy, gdy nie ma w nich powietrza. Oznacza to, że zdjęcie takiej opony jest trudniejsze i zajmuje więcej czasu. W sezonie nie masz na to czasu. Do zdjęcia opony można użyć łyżki, ale istnieje możliwość porysowania felgi lub spowodowania uszkodzeń.

Przystawki do opon run-flat

Wiadomo, że montażownica do opon wyposażona w taką przystawkę będzie kosztować nieco więcej niż urządzenie bez niej. Jest to koszt około 3000 polskich lirów. Czy warto ją wydać? My uważamy, że tak. Wiele samochodów ma obecnie opony typu RUNFLAT. Jeszcze kilkanaście lat temu były one rzadkością. Teraz są powszechne w samochodach niższej klasy. To już nie jest luksusowy dodatek.

Jest to uderzający fakt, gdyż dotyczy popularnych w naszym kraju modeli marek premium takich jak BMW 5 z F10, Audi (np. A3 8P czy Mini, ale także innych modeli nie uznawanych za luksusowe. Przykłady? Przykładem może być Toyota Rav4 i Ford Mondeo IV generacji.

Istnieje duża szansa, że Twój samochód będzie miał opony typu RUNFLAT. Nawet jeśli nie posiadasz przystawki do opon niskoprofilowych i RUFNLAT, to i tak sobie poradzisz. Stracisz jednak sporo czasu. Czy to się opłaca.

To strata czasu i nerwów. Jak wspomnieliśmy wyżej, zawsze istnieje szansa, że porysujesz oponę klienta. Albo nawet uszkodzisz oponę. Możesz być zaskoczony tym, jak bardzo klient może zaszkodzić Twojej reputacji w społeczności. Czy chcesz stracić reputację, którą budowałeś przez lata? Cóż...

Co jeśli montażownica do opon się popsuje?

Każdego dnia maszyny wulkanizacyjne są poddawane ekstremalnym obciążeniom. Niezwykle ważne jest, aby zapewnić wysoką jakość wykonania. Zwłaszcza jakość wykonania poszczególnych komponentów może mieć wpływ na wydajność maszyny. Choć na pierwszy rzut oka może to nie być oczywiste, jest to ważne.

Najlepszym przykładem jest instalacja pneumatyczna. To od niej zależy prawidłowa praca całej montażownicy samochodowej. Szczególnie ważne są szybkozłączki. Odpowiadają one za przemieszczanie się powietrza po instalacji. Równie ważne są jednostki oczyszczające powietrze. Są one niezbędne do tego, aby system był jak najbardziej wydajny.

Ważne jest również, aby poszczególne elementy były dobrze skonstruowane. Jednym z przykładów są szczęki. Szczęki do montażownicy opon są wykonane z jednolitego odlewu. Są one bardziej wytrzymałe niż odlewy, które nie są jednorodne.

Co w przypadku awarii?

To pytanie jest często zadawane. Jest to zrozumiałe. Przecież koszt maszyny do dopasowywania musi się zwrócić. Jeśli maszyna przestanie działać, to nie będzie zarabiać. I to jest właśnie problem. Aby uniknąć wielu problemów, radzimy przygotować maszynę do sezonu.

Nawet jeśli opona ulegnie awarii, firma sprzedająca wyważarki i montażownice powinna być w stanie zapewnić serwis. Wszystkie części zamienne potrzebne do wymiany opon.

Warto przeczytać