Schowane za kołami, zaciski hamulcowe są czymś, o czym zazwyczaj się nie myśli, chyba że coś pójdzie nie tak. Często dopiero, gdy pedał hamulca staje się miękki lub hamulce zaczynają dziwnie piszczeć, potrzeba ich konserwacji staje się oczywista.

Oto, co dokładnie robią zaciski hamulcowe i co należy zrobić, aby utrzymać je w dobrym stanie.

Czym są zaciski hamulcowe?

W tarczowym układzie hamulcowym, który posiada większość nowoczesnych samochodów, klocki hamulcowe są częścią hamulca, która faktycznie styka się z wirnikiem, który jest przymocowany do koła. Zacisk (czerwony element przedstawiony na zdjęciu) jest urządzeniem, które utrzymuje klocki hamulcowe na miejscu, umożliwiając ich zaciśnięcie na tarczy.

Istnieją systemy dwutłoczkowe i czterotłoczkowe, które różnią się nieco od siebie, ale podstawowa idea jest taka sama: naciśnięcie hamulca wyzwala zaciski, które przesuwają klocki w kierunku wirującego wirnika, generując tarcie, które powoduje zatrzymanie samochodu.

Co powoduje, że zaciski hamulcowe się psują?

Klocki hamulcowe i wirniki będą wymagały wymiany częściej niż zaciski, ale zaniedbanie ich może zaszkodzić również zaciskom. Zużyte klocki mogą powodować gromadzenie się ciepła, które może wypaczać wirniki i zaciski, więc jeśli zauważysz oznaki, że klocki hamulcowe są zużyte, wymień je niezwłocznie.

hamulec

Uszkodzony tłok lub suwak zacisku również może być przyczyną problemów. Uszkodzenie może być spowodowane nadmiernym nagrzaniem lub skutkiem wypadku, ale może też powstać naturalnie z upływem czasu. Sól, piasek, brud i zanieczyszczenia drogowe mogą również powodować korozję części, osłabiając je lub powodując ich zatarcie.

Jak konserwować zaciski hamulcowe?

Prawidłowa konserwacja zacisków hamulcowych gwarantuje, że po naciśnięciu pedału hamulca system może łatwo przesunąć klocki w kierunku wirników, aby spowolnić samochód. Zacznij od sprawdzenia, czy każdy element jest czysty, w tym zaciski, tłoczki i prowadnice. Regularne mycie samochodu jest zawsze dobrym pomysłem i może pomóc zapobiec osadzaniu się substancji żrących na hamulcach lub podwoziu przez zbyt długi czas. Mydło, woda i szczotki mogą przejść długą drogę w kierunku pozbycia się codziennego brudu, lub można użyć środka do czyszczenia hamulców dla bardziej uporczywego smaru i brudu.

Gdy wszystko jest już czyste, konieczne będzie smarowanie. Ponieważ podczas hamowania występuje znaczne tarcie, które powoduje wydzielanie ciepła, ważne jest, aby używać smaru przeznaczonego specjalnie do hamulców i zacisków. Dzięki temu wszystkie ruchome części będą się poruszać, a hamulce będą działać prawidłowo.

Częstotliwość konserwacji zacisków zależy od kilku czynników. Czy mieszkasz w miejscu, gdzie pada śnieg, a drogi pokryte są solą? Czy spędzasz dużo czasu w brudnym środowisku, np. w mieście lub na bezdrożach w błocie? Dobrą zasadą jest wykonywanie przeglądów raz w roku lub co 12 000 mil, ale im trudniejsze warunki jazdy, tym częściej zaciski hamulcowe mogą potrzebować trochę miłości.

Odrobina czasu poświęcona na konserwację nie tylko zapewni prawidłowe działanie hamulców, ale także pomoże uniknąć kosztownych napraw.

Warto przeczytać