Podobnie jak w przypadku wielu innych możliwości inwestycyjnych, ryzyko związane z samochodami kolekcjonerskimi jest wysokie. Są nagrody, ale nie przychodzą one łatwo, ponieważ zwrot z inwestycji może być odległy o lata lub dekady, albo może nigdy nie nadejść. Nie pozwól, aby kilka siedmiocyfrowych samochodów pokazowych na wielkich aukcjach przyprawiło Cię o gorączkę złota - wartość samochodu kolekcjonerskiego opiera się na wielu czynnikach, w tym jego stanie, rzadkości, wyposażeniu, oryginalności i pochodzeniu, ale wszystko sprowadza się do tego, ile osób chce go mieć, gdy jest dostępny.

Przykład w punkcie: muzeum w San Francisco wystawiło 29 swoich nieskazitelnych klasyków z lat 1929-1962 na aukcję w lecie 2019 roku, a tylko 15 spełniło ich rezerwę. Dwadzieścia lat wcześniej wiele z tych samochodów zostałoby sprzedanych za kwoty w wysokich sześciu cyfrach, a nawet w górę miliona. Rynek po prostu przeniósł się na bardziej współczesne klasyki. Bez względu na to, co masz lub chcesz kupić, będziesz musiał wziąć pod uwagę takie zmiany.

Kupowanie pierwszego samochodu kolekcjonerskiego

Kup i trzymaj

Kiedy znajdziesz samochód, który chcesz kupić, pamiętaj, aby dbać o niego skrupulatnie. Upewnij się również, że wszystkie części zamienne pochodzą od producenta oryginalnego wyposażenia. Po dokonaniu zakupu, konserwacja i oryginalność są jedynymi czynnikami związanymi z ostateczną wartością samochodu, nad którymi będziesz miał kontrolę. W przeciwnym razie, wszystko co możesz zrobić, to mieć nadzieję, że wartość wzrośnie i pozostać na poszukiwaniach potencjalnych nabywców.

Jeśli kupujesz nowy, to naprawdę grasz w długą grę. Nowy samochód prawdopodobnie zajmie trochę czasu, aby osiągnąć status samochodu kolekcjonerskiego, a to nastąpi dopiero po dekadzie lub więcej początkowej amortyzacji jako "samochód używany", a następnie powolnej wspinaczki do jego ostatecznej wartości.

Niektórzy przewidują, że samochód taki jak Lexus LC 500, przedstawiony na zdjęciu, może pewnego dnia stać się pożądany przez kolekcjonerów. Jest rzadki, szybki i piękny - natychmiastowy klasyk, więc to tylko kwestia czasu, zanim ten samochód zwróci się sam, prawda? Może.

Rozważmy ten przykład: W 1964 roku ktoś kupuje nowiutką Corvette za 5 000 dolarów. Utrzymuje ją w dobrym stanie przez prawie 60 lat, a potem dowiaduje się, że jej wartość wzrosła do 50 000 dolarów. To brzmi świetnie, dopóki nie uwzględnimy inflacji i nie zdamy sobie sprawy, że 5 000 dolarów w 1964 roku to około 42 000 dolarów w 2021 roku. Dodaj do tego koszty posiadania i wychodzi strata, a nie zysk. A najlepiej nie myśleć o tym, w co te pieniądze mogłyby się obrócić, gdyby zostały zainwestowane na giełdzie w ciągu tych sześciu dekad.

Z drugiej strony, ta osoba będzie cieszyć się 57 lat posiadania i prowadzenia bardzo fajnego samochodu, a to z pewnością też jest coś warte. Tylko ty możesz wycenić to doświadczenie.

Pick and Pounce

Jeśli kupowanie nowych samochodów nie jest dla Ciebie, innym rozwiązaniem jest pozwolić komuś innemu czekać, a następnie kupić tuż przed tym, jak uznasz, że dany samochód zacznie się wspinać do statusu samochodu kolekcjonerskiego. Wtedy można jeździć na fali, jak cena idzie w górę - jeśli idzie w górę.

To jest miejsce, gdzie świadomość rynku i staranne badania przyjść w. Zacznij od ustalenia, co chciałbyś mieć na własność, a następnie zacznij obserwować stały wzrost wartości. Domy aukcyjne i firmy ubezpieczeniowe publikują wartości i wyniki aukcji online, więc to może być dobre miejsce, aby zacząć.

W tej chwili na rynku (który został poważnie zakłócony przez COVID-19, który wstrzymał aukcje na rok) panuje gorący okres dla samochodów z lat 80. i 90. W zależności od wieku, możesz uważać, że to ma sens, albo że są zbyt nowe, aby być "klasyczne", ale nabywcy, którzy marzyli o tych samochodach w wieku lat kilkunastu i dwudziestu, są teraz w wieku lat czterdziestu, pięćdziesięciu i sześćdziesięciu z dodatkowymi pieniędzmi w kieszeni. Idą po takie samochody jak:

  • 1993-1998 Toyota Supra1997-2001 Acura Integra Type R1998-2002 BMW Z3 Roadster2000-2009 Honda S2000

Uderz ich tam, gdzie ich nie ma

Aby uzyskać najbezpieczniejszą ścieżkę, przedkładaj przyjemność nad inwestycję i rozejrzyj się za niedrogimi klasykami. Może to oznaczać zabytkowego Beetle'a, Mustanga pierwszej generacji, który nie zionie ogniem, albo sierotę w rodzaju AMC lub Studebakera.

Samochód kolekcjonerski może być najlepszym ze wszystkich światów: transportem, hobby i inwestycją, i prawdopodobnie najlepiej jest utrzymać swoje priorytety w takiej właśnie kolejności. Jeździj nim, aby się nim cieszyć. Doceniaj jego piękno. Poświęć mu tyle wolnego czasu, ile możesz. Przyjmując takie podejście, wszelkie dodatkowe pieniądze można ostatecznie przynieść z nim będzie tylko miły bonus.

Zapoznaj się ze wszystkimi materiałami blacharskimi i lakierniczymi dostępnymi na stronie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat samochodów klasycznych, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Wikimedia Commons.

Warto przeczytać